سونوگرافی چسبندگی جفت اکرتا

این سونوگرافی معمولا به مادران با سابقه سزارین قبلی توصیه می گردد و از هفته 18 به بعد امکان انجام آن وجود دارد ولی بهترین سن انجام آن حدود 24 هفتگی می باشد.
البته باید در نظر داشت در بعضی موارد که جفت اصطلاحا پایین ( Low lying ) می باشد احتمال تکرار سونوگرافی در حدود 30 هفتگی به کمک سونوگرافی ترانس واژینال جهت بررسی تکمیلی و نتیجه بهتر وجود دارد.

این سونوگرافی که نسبت به سایر سونوگرافی ها جدیدتر میباشد ، با افزایش میزان سزارین در خانم های باردار مورد توجه قرار گرفته است . چسبندگی جفت در اکثر موارد در خانم های باردار با سابقه سزارین قبلی بوجود می آید ، بدین صورت که در شرایط طبیعی پس از زایمان جفت باید به راحتی از دیواره رحم جدا گشته و از بدن مادر خارج گردد . ولی در بیماری چسبندگی جفت ( اکرتا ) پس از بدنیا آمدن نوزاد جفت از دیواره رحم جدا نمیشود و به آن چسبیده باقی می ماند ، در صورتی که تلاش برای خارج کردن جفت ادامه پیدا کند امکان کنده شدن دیواره رحم و به دنبال آن خونریزی شدید و حتی مرگ مادر نیز وجود دارد ، بنابر این بسیار با اهمیت است که قبل از زایمان جفت مورد بررسی قرارگیرد و در صورتی که احتمال چسبندگی وجود داشته باشد به اطلاع پزشک برسد تا در هنگام خروج جفت تدابیر لازم را بعمل آورد تا سلامت مادر و جنین در هنگام زایمان و خروج جفت حفظ گردد .